Sysslolös.

Eller inte.

Sedan vi flyttade till hus, har jag aldrig gått sysslolös, eller ens haft en dag då jag inte vet vad jag ska göra. Har jag för mycket tid vet jag snarare inte i vilken ände jag ska börja.

Allt ligger efter här hemma. Det finns tusen projekt att påbörja och framförallt lika många att slutföra.

De små, vanliga projekten såsom plocka, dammsuga och moppa, tvätta lite och bädda rent sängarna, sortera papper och plocka disk. Sådant går som en dans och görs mellan små samtal och umgänget med barnen. I de momenten hjälper dom till med vad dom kan.

De halvstora projekten är så tråkiga. Barnen kan inte hjälpa till, jag hinner oftast bara påbörja något innan telefonen ringer/Elis ska bajsa/Alvin har satt på vattnet i köket så det är blött på hela golvet/det ringer på dörren/etc.

De projekten är t.ex. att jag borde städa ur tvättstugan. Tvätta och lägga undan alla barnens vinterkläder (eller vad sjutton, om fem månader behövs dom ju igen...) Jag borde städa ut vår klädkammare. Sortera den enorma korgen med omaka strumpor. Jag borde städa källaren, och se till att dammsuga och moppa golven där nere så man kan gå ner utan att behöva ha träskor på sig. Vi har två stora skafferier som är fyllda med bråte där nere. Säckvis med barnkläder jag tänke sälja men som aldrig blir av.

Sedan till de stora projekten. De som jag knappt orkar tänka på. Vi ska förbereda för en altan. Vår gräsmatta ska jämnas till. Entrétrappen som ska byggas. Trapphuset är en enda byggarbetsplats, hall har vi ingen och snart blir det dessutom ett hål mellan den obefintliga hallen och barnens lekrum. Vilket innebär att det rummet också snart ska isoleras. Vilket innebär att två bokyllor, ett dataskåp, ett linneskåp, en soffa, en snickarbänk och en kista med leksaker ska få plats någon annanstans i det här grymt lilla huset. Vi har Sommarstugan som det ska köpas virke till, byggas här hemma och sedan förflyttas. Om tre veckor har jag semester och vill börja tillbringa alla, absolut alla, soliga dagar där. Då måste stugan stå upp i alla fall.

Utöver det har jag min mormor som vill ha handlat/tvättat/städat, en häst att försöka få ut på foder igen. Ett heltidsjobb som bör skötas, dagistider som ska in, räkningar som ska betalas i tid och en buss att sälja.

Någon som kan säga mig i vilken ände jag börja?

  Stina

Varför ha så många byggprojekt i gång samtidigt? Bättre att ta en sak i taget och slut föra det. Ja det är itne lätt att planera alla MÅSTEN man har att göra. Önskar jag kunde hjälpa dig med Tiara men min ekonomi klarar inte det, hoppas du hittar någon till henne.


2010-05-26 / 16:25:50
  Hanna

Stina: Om det vore så enkelt att ta en sak i taget, så skulle vi absolut göra det. Men så fungerar det inte alltid när man renoverar. Tro mig, jag vet. Vi har hållt på såhär sedan vi flyttade in -04.



En sak drar med sig en annan. Vi har trapphus och hall på gång samtidigt. Det går inte att göra en av sakerna bara. Det går inte att tilläggisisolera EN av två väggar, båda måste göras samtidigt då de ligger i anslutning till varandra. Samma sak med rummen som det ska öppnas mellan. Det går inte att bara göra klart från ena hållet. En sak drar med sig tusen andra.



Och inomhusjobb är ett vinterprojekt. Nu är det börjar bli varmt ute och tjälen gått ur marken är det dags att börja med trappen. Den går inte att bygga när det är fruset ute, och det är anledningen till att det stått halvfärdigt sedan i höstas.



Vi är helt själva med allt, och då går det inte att köra hårt med en sak för att få det klart. Man får helt enkelt hålla på ute när det är varmt ute, och vara inne när vädret inte tillåter utejobb.


2010-05-26 / 19:48:19 Url: http://hannasfoton.blogg.se/
  Stina

Jo det är så sant...men så brukar det oxå komma med små problem när man ska göra någe...men man får tänka lite posetivt...det blir fint när det är färdigt. ;) Men ni börjar ju närma er ett slut även om det är en bit kvar...med tanke på hur mycket ni har renovera i huset redan. Men tänk sen när allt är färdigt....vad skönt det kommer bli. Det är nog sån energi man lever på och orkar fortsätta. Även om det känns långt bort för tillfället. Men allt ni gör blir ju väldigt fint. Den dagen vi får råd att köp villa/radhus ska jag anlita er ;) Då får du hjälpa mig att inreda...är så dålig på sånt. Så kan Björn hjälpa min karl att snickra.


2010-05-27 / 12:02:01

Namn

Mail

Url


   Spara?