Jag är så dum.

Jag läste i ett forum att det skulle finnas ett gafflingsläge som skulle underlätta en seriebildstagning i olika exponeringar. Underbart, tänk att slippa ställa in det manuellt och hela tiden få skak när jag tar bilder till HDR. Och jag blev skitglad när jag  insåg att det skulle finnas på min kamera.

Läser instruktionsboken. Testfotograferar. Läser igen... testar igen... och inser att jag alltid haft gafflingsläget på. Och det är anledningen till att så många bilder skiljer sig i exponeringen! Jag har faktiskt inte begripit varför det blivit så, utan mest trott att det är ljusets fel.

Så nu är jag glad och arg. Arg över att jag inte sett det här tidigare, och himla glad över att dels numer veta hur läget fungerar och dels veta varför en del bilder bli över- och underexponerade.

Ka-tjing!


Namn

Mail

Url


   Spara?