Årskrönika 2009.

En sammanfattning över mitt fotoår 2009.

Januari.



I januari fotade jag Sabinas pojke Vilmer. Dessutom fick Alvin agera modell till tokiga idéer. Något som han var måttligt förtjust i.

Februari.



I februari hade jag en monokrom/egoperiod. Madde hjälpe mig med egobilderna, och hon fick även figurera på några av mina porträtt. Mycket kontraster och skugga/efterbelys i bilderna från den här månaden.

Mars.



I mars köpte jag mitt macroobjektiv (Tamron 90 mm). Så macro och porträtt var det jag mest fotade då. David och Louise ville ha lite temabilder.

April.



I april fortsatte jag macrofotograferandet. Svårt att låta bli med alla vackra vårblommor som poppar upp överallt. (Bilden på Elis vann även tredjeprisplatsen i lokaltidningens vårbildstävling).

Maj.



I maj försökte jag mig på myror, vilket var grymt svårt. När skärpan väl hunnit lagt sig flyttade de snabba små kräken sig. Manuell fokusering fick vara det som funkade (Snigelbilden vann en förstasideposition och där vann jag några månaders PREMIUM-medlemsskap).

Juni.



I juni köpte jag mitt vidvikelobjektiv. Tamron 10-24 mm. Dessutom hade jag mängder med idéer, och snälla bästa vännen Madde hjälpte mig med nästan alla (bilden på prästkragarna vann lokaltidningens sommarbildstävling).

Juli.



I juli figurerade marias ruda mage på många av mina bilder. Det är jättekul att fota gravidmagar, hoppas på fler framöver.

Augusti.



I augusti fick jag en bild jag älskar på pojkarna. Den där de kramas. Det är den veckraste bilden jag har på pojkarna. Sedan fotade jag Ebba också. Tjejen med de fina ögonen. Sabinas Nikolaj och Vilmer fick också figurera på några sommarbilder.

September.



Här har Marias mage försvunnit, men det har tillkommit en lite Emil. Som jag hoppas få fotografera ännu mer. Pojkarna fick agera modeller när jag skulle testa nya redigeringsmetoder. Lite toner, lite kurvor och lite skuggor.

Oktober.



I oktober låg jag ganska lågt med det planerade fotograferandet. Istället fick kameran förlja med på korvgrillning, utflykter och annat. Louise och Gabriella fick lite temabilder.

November.



I november fick en viss Lu fotograferas. Den översta sovbilden fick även bli canvasförstoring i doppresent. Här börjar jag fota med mitt då nyinköpta Nikon 50/1,4.

December.



I december blev det mestadels julbilder. Ebba, Ida och Erik, Elis och Alvin samt söta Li fick figurera. Här har jag även köpt till en ny blixt. En Nikon SB 900 som gör att jag kan sätta ljuset på annat sätt.


Hopps ni fann lite nöje i att se mina fotominnen från 2009.

Nästa år hoppas jag kunna utveckla min portabla hemmastudio mer. En blixt på stativ kommer jag köpa, och förhoppningsvis en fast vit bakgrund med släp.

Ha ett gott 2010 alla vänner!


Namn

Mail

Url


   Spara?