LensBaby.

Jag har nu beställt ett LensBaby-objektiv. Jag har så länge velat ha ett tilt-shiftobjektiv, och lensbaby är en mycket enklare variant. Det blir inte samma sorts bilder, men det blir en kul effekt i bilderna.

Tilt-shift är ett objektiv där du får verkligheten att se ut som en modellvärld. Kort och gott så ändras fokusplanet och på så sätt luras ögat. Fokusen i bilden läggs "fel" och då ser det du avbildar ut som miniatyrmodeller. Fokus ligger på en så liten del av bilden och allt annat är suddigt. Bäst effekt får man om man fotar från ett högt plan. Här kan du se några bilder som är tagna med tilt-shifttekniken. 

Med ett LensBaby kan man manuellt förskjuta skärpan och lämna resten av bilden oskarp. En väldigt speciellt teknik som ger bilder liv och rörelse. Vill du se ett bildspel med sportbilder tagna med ett LensBaby kan du kolla här.

Det ska bli riktigt spännande att börja fotografera med det.




Bild från scandinavianphoto.se.
  simone

sv: Förstår vad du menar, även om de flesta i min ålder inte har barn, så finns det en del. Några har mognat i sitt tankesätt, andra inte.



Det kanske låter elakt men de som uppenbarligen inte växt upp och gått och skaffat barn eller hund och vill att man ska tycka att det är så fantastiskt för dem, gulligull - dem ignorerar jag rakt framför ögonen. Det är som du skrev - falskt.


2010-03-13 / 12:40:13 Url: http://fattybom.blogg.se/
  Kristin

Det ska bli häftigt att se vad du gö med det sen, jag har ju inte beskurit bilden alls.. Detta var ju bra en preview och inte det färdiga resultatet.

Jag skulle ut och fota solnedgång idag men solen flög ifrån mig haha..

Gick inget vidare det där..


2010-03-13 / 18:39:10 Url: http://mouziee.blogg.se/
  Susanne

Va kul, var köpte du objektivet?


2010-03-15 / 13:46:55 Url: http://kandy.se

Namn

Mail

Url


   Spara?